Potřebujete nové auto? Neváhejte!

| 19. 11. 2019 | Článek

Pokud uvažujete o nákupu nového vozu, doporučuji s nákupem neotálet a pořídit si ho co nejdříve, ideálně do konce roku. Na automobilový průmysl totiž od příštího roku tvrdě dopadnou regulace schválené Evropskou unií.

Opět se projevila absurdita boje za klima. V rámci boje proti CO2 si Evropská unie představovala, že regulace povedou k preferenci menších aut. Paradoxně právě na tyto typy aut dopadly regulace nejhůře a automobilky snižují jejich nabídku. Důvodem je, že vývoj nových řad těchto modelů se prostě nevyplatí. Staré modely budou ještě doprodány, ale nové řady se už neobjeví.

V praxi se ukazuje, že zákon nabídky a poptávky vždy porazí snahy plánovačů a sociálních inženýrů. Automobilky by musely investovat do vývoje motorů, které by splňovaly přehnaně přísné emisní normy a navíc k tomu od roku 2022 musí mít každý nový automobil minimálně devět asistenčních systémů. Pro větší auta to není problém, ty už většinou tyto prvky mají. Cenu malých aut to samozřejmě zvýší. Co to znamená? Jen jednu věc, automobilky by musely tyto malé vozy výrazně zdražit, aby promítly tyto vícenáklady do ceny a dosáhly zisku. Jenže samozřejmě takto drahá auta si nikdo nekoupí. Společnost FIAT avizovala, že končí s oblíbenou Pandou. Její prodeje sice za 1. pololetí 2019 vyskočily o 15 %, nicméně ani toto auto nesplňuje emisní limity a FIAT by musel platit výrazné pokuty za jejich překročení. Cca 100 tisíc Kč za jeden vůz. To by činilo tento model neprodejným a vývoj nové řady se prostě nevyplatí. Netýká se to samozřejmě jen firmy FIAT, ale všech výrobců.

Co se tedy stane? Malé modely zaniknou. Část automobilistů přejde k větším modelům, které ovšem také podraží, část prostě nebude mít na nové auto peníze. Nelze tedy očekávat, že automobilový průmysl tento výpadek nahradí. To je dost špatná zpráva, protože automotive patří k hlavním pilířům evropského průmyslu. Teď nemluvím jen o samotné výrobě, ale o spoustě dalších segmentů na ni navázaných. Pro Českou republiku to bude ještě horší, protože ta na automotive vyloženě stojí. Jen pro informaci, prodej nových vozů v Evropě (bráno jako součet zemí EU a EFTA), klesl v 1. pololetí 2019 meziročně o 3 %. V České republice dokonce o 10 %. A to je teprve začátek. Limity se budou zpřísňovat. To není špatná zpráva jen pro zájemce o nový vůz, ale samozřejmě i pro zaměstnance pracující v segmentech, jichž se tyto regulace dotýkají a ve finále úplně pro všechny. Ony totiž automobily přepravují velký objem zboží. Navýšení jejich ceny se promítne do navýšení ceny dopravy a následně i do ceny zboží.

Evropská unie si snahou o větší dobro podřezává vlastní větev, nicméně očekávám, že její představitelé se budou plácat po zádech, jak zachránili planetu. V této souvislosti mě napadá jeden citát: „Mysleli jsme to dobře, dopadlo to jako vždycky“. Tuto větu sice pronesl bývalý ruský premiér Viktor Černomyrdin, ale hodí se na jakékoliv politické rozhodnutí vydané bez přemýšlení, založené na sociálním inženýrství a bez snahy domyslet jeho dopady do důsledků. Krásně ilustruje odtržení vládnoucí vrstvy od reality. Taková rozhodnutí chrlí Evropská unie po desítkách.

Až se budete divit, proč už není v nabídce model automobilu, který jste si chtěli pořídit a proč jsou ty, co se ještě prodávají, tak drahé, vzpomeňte si, kdo za to může. Evropská unie tady již dávno není pro obyvatele členských států, spíše naopak. Stal se z ní projekt sociálního inženýrství a z obyvatel pokusní králíci. Já pokusným králíkem být nechci. Ale oproti králíkovi, který z klece utéct nemůže, my tu možnost máme.

Ing. Roman Malach

člen Strany nezávislosti České republiky

Naše nejnovější články

Chcete dostávat upozornění na naše nové články?

Pin It on Pinterest