Logika dle Evropské unie: Automobilky by neměly vyrábět auta, která lidé chtějí

| 13. 9. 2019 | Článek

Objevil jsem další absurditu, kterou přináší fanatický boj proti klimatické změně. Týká se automobilů. Automobily jsou teď na černé listině všech uvědomělých klimatologů, bojovníků za lepší budoucnost a sociálních inženýrů. Ti by je nejradši zakázali, ale i jim je jasné, že by to jen tak neprošlo. Tak alespoň přichází s dalšími a dalšími nápady, jak jejich výrobu a užívání co nejvíce zregulovat a znechutit.

Již od začátku roku 2020 se začnou aplikovat nové limity průměrné spotřeby, resp. emisí CO2 u prodávaných aut a od 1. 1. 2021 začnou platit naplno. Nejprve bude EU požadovat, aby 95 gramů CO2 na kilometr v průměru produkovalo 95 % nejúspornějších vozů každé značky. Od roku 2021 bude totéž platit pro všechny. Pokud výrobci požadovaného cíle nedosáhnou, mohou očekávat hodně výrazné postihy. Každý nadlimitní gram u každého prodaného vozu bude zpoplatněn 95 Eury (cca 2 460 Kč).

Pro automobilky to bude velký problém. Důvody jsou dva. Jednak došlo ke změně metodiky měření a také se změnily preference kupujících. Ti dříve preferovali hatchbacky, nyní preferují SUV. Zároveň nastal výrazný příklon k benzínovým motorům, což je ovšem i vinou EU, protože tyto motory dříve preferovala. Nyní je začala démonizovat.

Pokud budu volně citovat výpočty Evropské federace pro dopravu a životní prostředí: průměrné SUV emituje o 16 gramů na kilometr (neboli o 14 %) více CO2 než hatchback stejné velikosti. Každé extra procento, o které se navýší podíl SUV na silnicích, tedy vede k navýšení průměru o 0,15 gramu CO2 na kilometr. Něco takového na první pohled nepůsobí zrovna ožehavě, nicméně je třeba si uvědomit, že v roce 2008 byl podíl SUV na celkových registracích jen 7 %. Loni to již bylo 36 %, v roce 2021 pak má jít o 40 %.

Z toho plyne, že v roce 2018 se celkové průměrné emise oproti předchozímu roku zvedly o 1,6 % na 120,4 gramů CO2 na kilometr. Nicméně navíc došlo ještě k averzi vůči dieselům a stále více aut používá benzinové agregáty. Rozdíl mezi osobními vozy a SUV tak narostl na opravu abnormální míru, neboť loni průměr na straně hatchbacků dosahoval 120 gramů CO2, zatímco průměrné SUV osazené benzinovým agregátem produkovalo 133 gramů CO2. Tedy o tři gramy více, než povolují současné limity. A 38 gramů nad těmi budoucími.

To znamená, že velký počet automobilek bude mít vážný problém. Podle EU si však za to mohou sami, protože nedělají nic, aby prodávaly jiná auta, než jaká si přejí zákazníci. Slyšíte to? Podle EU tedy není účelem podnikání dosahovat zisk, ale vychovávat zákazníky. Ano, je nemorální dosahovat zisku například tím, že budu šetřit za odvoz odpadu a vylévat chemikálie do řeky. Ale tohle není ten případ. V tomto případě se nastavily extrémní limity, a pokud nebudou splněny, budou automobilky tvrdě trestány. Jen pro informaci, nastavené limity odpovídají u benzinových aut průměrné spotřebě 4,1 litru na sto kilometrů, u dieselů pak 3,6 l/100 km. Něco takového je u SUV se spalovacími motory nedosažitelné a alternativy jsou drahé, tudíž na trhu nekonkurenceschopné.

Evropská unie ten svět prostě zachrání. Je jedno, že vymyslela a prosazuje pravidla, která se nedají splnit. Je jedno, že bude nesplnění těchto nesplnitelných pravidel sankcionovat. Je jedno, že automobily zdraží a tedy se stanou nedostupnými pro některé vrstvy obyvatel. Je jedno, že kvůli těmto pravidlům se bude muset propouštět. To z pohledu EU není důležité. Důležitý je boj s klimatickou změnou a ten EU vyhraje, i kdyby ji to mělo zničit. Ale musím říct, že už mě to nepřekvapuje. Úředníci v Bruselu jsou již tak odtrženi od reality, že tento nápad přesně zapadá do jejich myšlenkové koncepce. Já bych nicméně rád ještě pár let autem jezdil. Sice nevlastním SUV, ale kvůli rodině samozřejmě velké auto potřebuji. Divíte se tedy, že nechci dále setrvávat v EU?

Ing. Roman Malach

člen Strany nezávislosti České republiky

Naše nejnovější články

Chcete dostávat upozornění na naše nové články?

Pin It on Pinterest